ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ – ΟΥΡΑΝΟΥ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ SAMUEL BECKET


Τριάντα χρόνια πριν βραβευτεί με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, ο Samuel Becket ζούσε στο Παρίσι εδραιώνοντας τη λογοτεχνική του καριέρα. Στις 7 Ιανουαρίου 1938, περίπου στη μία τα ξημερώματα, επέστρεφε από τον κινηματογράφο με φίλους. Στη διαδρομή, έπειτα από μια μικροπαρεξήγηση, ένας προαγωγός του δρόμου τον μαχαίρωσε στο στήθος σε ελάχιστη απόσταση από την καρδιά και τον αριστερό πνεύμονα.

Αρκετές από τις λεπτομέρειες του περιστατικού προσιδιάζουν με τα στοιχεία φάρσας που διαπνέουν το έργο του συγγραφέα: η εφημερίδα Le Figaro ανέφερε πως μαχαιρώθηκε ο Samuel Pecket, ο προαγωγός λεγόταν Prudent (συνετός) και όταν ρωτήθηκε στο δικαστήριο για τα αίτια της πράξης του απάντησε: «Δεν ξέρω κύριε. Με συγχωρείτε», ατάκα που σαν να εκφέρεται από κάποιον από τους ήρωες των θεατρικών έργων που θα ακολουθούσαν.  

 Ο ιρλανδός συγγραφέας σώθηκε από το βαρύ παλτό που φορούσε λόγω του χειμωνιάτικου κρύου και από την άμεση μετάβαση στο νοσοκομείο. Εκεί, μεταξύ άλλων, τον επισκέφτηκε και μια σπουδάστρια πιάνου, η Suzanne Dechevaux-Dumensil. Είχαν γνωριστεί το 1928 στην Ecole Normale Superieure, όπου πρωτοεργάστηκε ο Becket ως λέκτορας όταν μετοίκισε στο Παρίσι. Η Suzanne έμαθε τα νέα από τις εφημερίδες, τον επισκέφτηκε, η φιλία τους αναζωογονήθηκε, και καθώς ήταν πρώην νοσοκόμα, τον φρόντισε και προσφέρθηκε επίσης να τον βοηθήσει να αναρρώσει στο σπίτι [1]. Έφυγαν από το νοσοκομείο μαζί και παρέμειναν σύντροφοι για τα επόμενα πενήντα χρόνια. Παντρεύτηκαν το 1961 και, όπως συμβαίνει συχνά στα δεμένα ζευγάρια, ο Becket πέθανε (22/12/1989) λίγους μήνες μετά το θάνατο της Suzanne (17/07/1989).



[1] Αξίζει να σημειωθεί πως σε παλιότερες βιογραφίες του Becket, όπως περιοδικό  «Διαβάζω», τ.115, 27/03/85, η S. D. -D. αναφέρεται ως περαστική που τον βοήθησε.


      Μέσα στο Biwheel: ο γενέθλιος χάρτης του Becket. Γέννηση: 13/04/1906, 20:14,   

      Blackrock, Ireland, 53o 16΄N/6o 10΄W.  Έξω: Διελεύσεις  07/01/1938
Η ίδια χρονική περίοδος σηματοδοτεί την ενεργοποίηση του γενέθλιου τριγώνου Αφροδίτης - Ουρανού του Becket, καθώς οι δύο πλανήτες από διέλευση συνυπάρχουν αντίστροφα με τις γενέθλιες θέσεις τους - τοποθέτηση που δεν θα μπορούσε να επαναληφθεί στη ζωή του ιρλανδού συγγραφέα, ακόμη κι αν αυτή παρατεινόταν για εκατονταετίες [2]

        Κατά την ίδια περίοδο ο διελαύνων Ποσειδώνας βρίσκεται σε τετράγωνο με τον γενέθλιο Πλούτωνα στον όγδοο οίκο του Becket. Πρόκειται βέβαια για όψη «γενιάς», μα καθώς ο Πλούτωνας είναι κυβερνήτης Ωροσκόπου και στον «φυσικό» του οίκο, δεν μπορεί να αγνοηθεί. Το εν λόγω τετράγωνο θα μπορούσε να πλαισιώσει μία αναμορφωτική, τραυματική ή περίεργη εμπειρία εξ’ αιτίας παρεξήγησης. Αν μάλιστα επιτρεπόταν η χρήση υπερβάλλοντος ζήλου στην ερμηνεία, θα μπορούσε κανείς να  διακινδυνεύσει και προσωποποίηση με αρνητικά χαρακτηριστικά του Ποσειδώνα: παρεξήγηση με κάποιον αλκοολικό ή τοξικομανή. Όμως ο Πλούτωνας δεν δέχεται επιρροές που να δικαιολογούν την εκδήλωση γεγονότος τη συγκεκριμένη ημερομηνία ούτε από τις διελεύσεις ούτε από τον προοδευτικό χάρτη.

Ο ίδιος γενέθλιος οίκος επιβαρύνεται επίσης από τους προοδευμένους Δία και Άρη που βρίσκονται στον όγδοο σε σύνοδο μεταξύ τους και σε τετράγωνο με τον Κρόνο στον τέταρτο οίκο. Είναι κι αυτό ένα σκληρό σχήμα που θα μπορούσε να εκφραστεί με μια ξαφνική επίθεση κατά του συγγραφέα, καθώς τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή διεγείρεται από τη διέλευση του Άρη και τη συμμετοχή της διελαύνουσας Σελήνης. Βεβαίως ο Άρης επέδρασε στο ίδιο σχήμα προοδευμένων πλανητών του Becket και λίγους μήνες νωρίτερα (αρχές 9ου 1937) σε θέση Ταυ – τετραγώνου από τον Τοξότη, χωρίς να απειληθεί η ζωή του συγγραφέα. Φαίνεται πως κι αυτή η όψη όπως και η προηγούμενη, συμβάλλει στις προϋποθέσεις του μαχαιρώματος, επιδρά στην εκδήλωση, αλλά δεν πλαισιώνει το γεγονός αυτόνομα, χωρίς την καταλυτική επίδραση του Ουρανού. 


[2] Ο Ουρανός ξαναβρίσκεται με τριπλή διέλευση στην ίδια θέση το 2020 – 2021, χωρίς όμως να συνυπάρχει και η διελαύνουσα Αφροδίτη σε σύνοδο με το γενέθλιο Ουρανό.

Το ότι πρόκειται για ένα κυρίως, αν όχι αμιγώς, «ουράνιο» περιστατικό θα μπορούσε ίσως να υποστηριχτεί και από την υδροχοϊκή στάση του συγγραφέα. Αν και ο θύτης καταδικάστηκε αυτεπάγγελτα, ο ίδιος ο Becket δεν του έκανε μήνυση και έδειξε μια φιλική διάθεση απέναντί του. Στην αλληλογραφία του υπερηφανευόταν που ο Prudent ήταν o πιο δημοφιλής κρατούμενος στη φυλακή, με τα «κορίτσια» του να τον επισκέπτονται τακτικά φέρνοντάς του δώρα. Μια ανθρωπιστική  διάθεση που δεν στερείται του ανάλογου κυνισμού και της συναισθηματικής απόστασης του Υδροχόου: σε επιστολή του από το νοσοκομείο ο Becket χαρακτηρίζει τον Prudent «more cretinous than malicious (κακόβουλο)».

Σε ένα άλλο επίπεδο, ο παραλογισμός της παρ’ ολίγον απώλειας της ζωής του και η αναιτιολόγητη απάντηση του θύτη μπορεί να θεωρηθεί ως αφύπνιση για τον συγγραφέα. Η αφύπνιση που προκαλείται από τις διελεύσεις του Ουρανού επιβεβαιώνει κάτι που βρίσκεται μέσα μας εν δυνάμει για να απελευθερωθεί. Στην περίπτωση του Becket θα μπορούσε αυτή η αφύπνιση να σχετίζεται με τη χαρακτηριστική έλλειψη σκοπιμότητας των μυθιστορηματικών και θεατρικών του ηρώων.

Συνεπώς - και αφού δεν είναι ασυνήθιστο η απρόσμενη δράση του Ουρανού να είναι και βίαιη μερικές φορές - το μαχαίρωμα θα έπρεπε να ενταχθεί στην κατηγορία «απαλλαγμένων από συμβατικότητα» γεγονότων «αναπάντεχης φύσης» που συνδέονται με «ευχάριστη αλλαγή στη ζωή [3]», σύμφωνα με τη γενέθλια υπόσχεση θετικών όψεων Αφροδίτης – Ουρανού.

Η παραπάνω συγκυρία παρέχει τη δυνατότητα επιβεβαίωσης κάποιων αρχών, συμπερασμάτων και απόψεων που έχουν ως τώρα διατυπωθεί αφενός σχετικά με τις  διελεύσεις ως προβλεπτικό σύστημα και αφετέρου, σχετικά με τις ερμηνευτικές προσεγγίσεις της σχέσης Αφροδίτης – Ουρανού σε θετική όψη.


 ΔΙΕΛΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΕΨΗ


Η αστρολογική πρακτική οφείλει να εντοπίζει τα κρίσιμα  γεγονότα - σταθμούς της ζωής ενός ατόμου μέσω της επιβεβαίωσης του ίδιου θέματος σε διαφορετικά προβλεπτικά συστήματα (κανόνας του τρία). Στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν βρίσκεται κάποιο άλλο προβλεπτικό σύστημα [4] να υπερθεματίζει τον άξονα Αφροδίτης - Ουρανού του Becket, εκτός ίσως από τον προοδευμένο του χάρτη όπου προοδευμένη Αφροδίτη και προοδευμένος Ουρανός βρίσκονται μεταξύ τους σε αντιπαραλληλία. Η σχέση αυτή όμως είναι πολυετούς διάρκειας. Επίσης, οι δυο πλανήτες δεν συνδέονται αναμεταξύ τους με πτολεμαϊκή  όψη ή με κάποιο σημείο του γενέθλιου χάρτη ούτε δέχονται επιρροή από τις διελεύσεις της 7ης Ιανουαρίου. Έτσι, η αντιπαραλληλία του προοδευμένου χάρτη δεν μπορεί ανεπιφύλακτα να τεκμηριώσει επανάληψη του θέματος.

Φαίνεται τελικά πως πρόκειται για μια από εκείνες τις περιπτώσεις, όπου επιβεβαιώνεται η άποψη πως οι διελεύσεις μπορούν, υπό προϋποθέσεις, να λειτουργήσουν ως αυτόνομο προβλεπτικό σύστημα: «[ο κανόνας του τρία] μπορεί να ισχύσει και στις διελεύσεις και μόνο, εάν συσσωρευτούν πολλαπλές διελεύσεις. Εάν κάποιος έχει στο γενέθλιο χάρτη του μία όψη Ήλιου Ποσειδώνα και αυτή έρχεται ως διέλευση του Ποσειδώνα στον Ήλιο του και ταυτόχρονα του Ήλιου στον Ποσειδώνα του, έχει ήδη συμπληρωθεί αυτός ο κανόνας. [5]»

Παρατηρείται επίσης πως οι δύο αμοιβαίες σύνοδοι δεν είναι ακριβείας την 7η Ιανουαρίου. Πώς λοιπόν δικαιολογείται η έκφραση του γεγονότος τη συγκεκριμένη ημέρα; Η απάντηση καθίσταται προφανής από τη «σφραγίδα» του τριγώνου Αφροδίτης – Ουρανού ως όψη ημέρας της 7ης Ιανουαρίου. Αναφορικά με τις διελεύσεις, η επανάληψη όψεων που υπάρχουν στον γενέθλιο χάρτη έχει ήδη περιληφθεί στους κανόνες που αφορούν την εκδήλωση σημαντικών γεγονότων. Επίσης, εξίσου κρίσιμο έχει οριστεί το να υπάρχει μια σημαντική όψη ημέρας που να αγγίζει κάποιο σημείο του γενέθλιου χάρτη [6]. Για τον χάρτη του Becket, την συγκεκριμένη ημερομηνία ίσχυαν και οι δύο κανόνες.

 


[3] Alan Leo, Το Κλειδί του Ωροσκοπίου σας, Πύρινος Κόσμος, σ. 170-171

[4] Εξετάστηκαν οι τρέχουσες ηλιακή και σεληνιακή επιστροφή, το ηλιακό τόξο, τα μεσοδιαστήματα και  η επιρροή εκλείψεων.

[5] Β. Παπαδολιάς, Εξετάζοντας τις Διελεύσεις, σ. 27.

[6] Στο ίδιο, σ. 20.

ΑΦΡΟΔΙΤΗ - ΟΥΡΑΝΟΣ ΣΕ ΘΕΤΙΚΗ ΟΨΗ

Ι. Βάση της ομαλής συνεργασίας μεταξύ Αφροδίτης και Ουρανού είναι η φιλία και ο ομοϊδεατισμός. Ο άνθρωπος που ενοποιεί ή εκδηλώνει τη συνεργασία των δύο πλανητών «δυσκολεύεται να διακρίνει τα όρια μεταξύ φιλίας και έρωτα [7]», «ερωτεύεται κυρίως τους φίλους του [8]». Σε αρκετές ερμηνείες η άποψη αυτή παραβλέπεται ή τουλάχιστον δεν της δίνεται έμφαση. Ίσως επειδή γνωρίσματα του Ουρανού όπως η ανεξαρτησία, η αλλαγή και το αιφνίδιο τραβούν περισσότερο την προσοχή (εντυπωσιάζουν) στις περισσότερες ερμηνευτικές προσεγγίσεις για τη σχέση του με την Αφροδίτη, ακόμη και σε θετικές όψεις, γίνεται λόγος κυρίως για κεραυνοβόλους αλλά εφήμερους έρωτες, συναισθηματική αστάθεια, φόβο για δέσμευση, αντισυμβατικότητα στον έρωτα.

Ο γενέθλιος χάρτης του Samuel Becket δεν είναι κατάλληλο παράδειγμα να ελεγχθούν οι τελευταίες διατυπώσεις: το τρίγωνο Αφροδίτης – Ουρανού είναι γήινο στον συγκεκριμένο χάρτη, με άλλα λόγια συγκρατημένο. Κυριότερα, η Αφροδίτη στον Ταύρο και σε σύνοδο ακριβείας με την ακμή του 7ου οίκου εγγυάται  σταθερότητα στις σχέσεις. Όμως το παραπάνω περιστατικό από τη ζωή του συγγραφέα και η εξέλιξή του επιβεβαιώνει με τρόπο υποδειγματικό την αρχική διατύπωση περί φιλίας και ομοϊδεατισμού.  Ένα δεκαπενθήμερο πριν από το περιστατικό ο Becket είχε εμπλακεί σε μια «ηλεκτρισμένη» σχέση με μια πλούσια Αμερικανίδα συλλέκτρια έργων τέχνης [9], σχέση για την οποία δεν χρειάζεται να γίνει λόγος στην παρούσα εξέταση. Φαίνεται πως η θετική επιρροή του Ουρανού υπερβαίνει το εφήμερο, την κοσμική ζωή ή τις διασυνδέσεις με την λεγόμενη υψηλή κοινωνία. Έπειτα από μια απρόσμενη δοκιμασία για τον Becket, το δώρο ήταν μια φίλη από τα παλιά, που απολάμβανε μαζί της από παιχνίδια τένις έως συζητήσεις για την τέχνη και την πολιτική. Λίγο αργότερα - και πολύ πριν παντρευτούν - θα συμμετείχαν από κοινού στην Αντίσταση κι έπειτα θα δραπέτευαν μαζί στα νότια της Γαλλίας για να γλιτώσουν από την Γκεστάπο. Αλλά και μετά τον γάμο, θα παρέμεναν παντοτινοί φίλοι.

ΙΙ. Οι ερμηνείες της αλληλεπίδρασης μεταξύ Ουρανού και Αφροδίτης επηρεάζονται επίσης από τη διττή υπόσταση της θεάς Αφροδίτης, όπως αποδίδεται από την αρχαιότητα με τις διακριτές επικλήσεις «Ουρανία» και «Πάνδημος» και περιγράφεται στο Συμπόσιο του Πλάτωνα [10]. Οι Έλληνες αποκαλούσαν Ουρανία την πρεσβύτερη, πνευματικής υπόστασης Αφροδίτη, την «επί έρωτι καθαρώ και απηλλαγμένω πόθου σωμάτων [11]». Γεννημένη απευθείας από τον Ουρανό (χωρίς μητέρα), εκπροσωπούσε την πνευματική ένωση και τον πλατωνικό έρωτα, την εξιδανίκευση και την εναρμόνιση με το τέλειο. Υπάρχουν αναπαραστάσεις που την απεικονίζουν να κάθεται πάνω στην ουράνια σφαίρα. Η επίκληση Πάνδημος ερχόταν σε αντιδιαστολή με τα προηγούμενα και αφορούσε τη γήινη εκδοχή της θεάς, την «επί ταις μίξεσι». Η Πάνδημος Αφροδίτη, σαν να λέμε «Αφροδίτη για όλους» ή ακόμη χειρότερα, «αγοραία Αφροδίτη», ήταν κόρη του Δία και της Διώνης. Νεότερη, αισθησιακή, προστάτιδα των εταίρων, εκπροσωπούσε τον ενστικτώδη, σαρκικό έρωτα. Η χρήση του επιθέτου «Αποστροφία» για μια τρίτη εκδοχή της Αφροδίτης που απέστρεφε το γένος των ανθρώπων από επιθυμίες και άνομα έργα, καθώς και το γεγονός ότι Πάνδημος και Ουρανία Αφροδίτη λατρεύονταν συχνά σε κοινά ιερά, υπογραμμίζουν πως έχουμε να κάνουμε με διαφορετικές όψεις μίας θεάς.


Στην αστρολογική θεωρία οι δύο εκφάνσεις της θεάς ανταποκρίνονται αναλογικά στον δυισμό της Αφροδίτης ως διπλού κυβερνήτη ζωδίων. Η Ουρανία Αφροδίτη ταυτίζεται με τον αέρινο Ζυγό και η Πάνδημος με τον χθόνιο Ταύρο. Όπως είναι φυσικό, η προσέγγιση αυτή καταλήγει στο συμπέρασμα πως η Αφροδίτη από το Ζυγό συνυπάρχει αρμονικά με τον Ουρανό στη βάση της πνευματικής ένωσης και με αίτημα την ιδανική αγάπη. Αντίθετα, η Αφροδίτη από τον Ταύρο αδιαφορεί για την πνευματική υπόσταση του Ουρανού και συγκρούεται μαζί του δίνοντας προτεραιότητα στη σαρκική επιθυμία [12].



[7] Γ. Πανόπουλος, Cosmictelegram/Vivliothiki/ Σύνοδοι στον γενέθλιο χάρτη.

[8] Κ. Βλαχοπούλου, Ο Ουρανός  και οι Συνέργειές του, Newageastrology, τ. 12.

[9] Η συλλογή της αποτελεί σήμερα το μουσείο μοντέρνας τέχνης Peggy Guggenheim Collection στη Βενετία.

[10] 180γ – 182α.

[11] Παυσανίας, Ελλάδος Περιήγησις, βιβλίο 9ο (Βοιωτικά), 16.3, 4.

[12] Γίνονται εκτεταμένες αναφορές στη διαδικτυακή βιβλιοθήκη του Stardome (Όψεις Αφροδίτης – Ουρανού σε γενέθλιο χάρτη) και στα «θέματα» του Cosmictelegram (Η ανάδρομη Αφροδίτη).  

Δεν μπορεί να είναι σίγουρο αν η ένωση του Samuel Becket με την Suzanne Dechevaux - Dumensil βασίστηκε κατ’ αρχήν σε σωματική ή σε πνευματική έλξη, άλλωστε τέτοιου είδους διαχωρισμοί είναι τεχνητοί και διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα χάριν  συμβολικών θεωρητικών συστημάτων, όπως είναι η Αστρολογία. Τι πιο φυσικό από το να ήταν και πνευματική και σαρκική έλξη και ποιος άνθρωπος, ανεξαρτήτου ζωδίου, δεν θα συμφωνούσε πως ένα καλό σεξ είναι ακόμα καλύτερο όταν επιπλέον συνοδεύεται από ψυχική ή/και πνευματική επαφή; Αναμφίβολα, πάντως, η μακροημέρευση του εν λόγω ζευγαριού οφείλεται στο γεγονός πως η ένωσή τους υπήρξε και πνευματική. Οφείλεται επίσης στη συντροφικότητα του πολιτικού τους ακτιβισμού, στην από κοινού επιδίωξη ενός ιδανικού κόσμου. Η Αφροδίτη του Becket από τον Ταύρο, η Πάνδημος, δεν δημιούργησε εμπόδιο σε τίποτε από αυτά.

Είναι όμως η περίπτωση του ιρλανδού συγγραφέα κατάλληλη για την επιβεβαίωση ή διάψευση της διάκρισης που περιγράφηκε παραπάνω; Ίσως όχι. Υπάρχει μια χαρακτηριστική ιδιομορφία στον χάρτη: Η Αφροδίτη του Samuel Becket είναι μεν στον Ταύρο, αλλά βρίσκεται  σε οίκο Ζυγού και, μάλιστα, ακριβώς στην ακμή. Έτσι, για να υποστηρίξει κανείς πως στην περίπτωση του Becket η ασυμβατότητα της γήινης Αφροδίτης με τον Ουρανό δεν αμφισβητείται, θα έπρεπε επίσης να δεχτεί πως και οι προσωπικοί πλανήτες μπορεί υπό κάποιες προϋποθέσεις (σύνοδος με ακμή γωνιακού οίκου) να εκφραστούν κυρίως κατά οίκο, όπως οι εξωτερικοί. Η επιλογή αφήνεται στην κρίση του αναγνώστη.


Υστερόγραφο:


Δεν θα μπορούσε στο παρόν να γίνει εκτεταμένη αναφορά για την επιρροή της Αφροδίτης – Ουρανού στο  καλλιτεχνικό έργο του Becket, παρά μόνο μια σύντομη αναφορά: Η Αρμονία που επιζητά και επιδιώκει να μεταδώσει η Αφροδίτη από τον 7ο οίκο επιτυγχάνεται με ευφυή και ριζοσπαστικό τρόπο, καθώς ο Ουρανός βρίσκεται σε εξάγωνο (όψη ανάπτυξης ταλέντου) με τον δείκτη των έμφυτων ταλέντων, τον Ωροσκόπο - που βρίσκεται επιπλέον σε θέση έξαρσης του Ουρανού (Σκορπιός). Και δεν είναι μόνο η αμφισβήτηση των αξιών της εποχής του και το σοκ που χαρακτηρίζει το έργο του Becket. Οι ήρωες του  αποτελούν ένα υδροχοϊκό παράδειγμα συνύπαρξης συλλογικότητας και μοναξιάς - ανεξαρτησίας: ενώ όλοι τους είναι αφάνταστα μοναχικοί, καθίστανται συλλογικοί επειδή εντάσσονται και δρουν σε έναν εντελώς αόριστο χώρο και χρόνο. 

Οι φράσεις «βάρβαρη ειλικρίνεια», «μια αντιφατική διάθεση» θα μπορούσαν κάλλιστα να έχουν διατυπωθεί από κάποιον κριτικό τέχνης για το έργο του Becket, αλλά είναι φράσεις του Ebertin για τον άξονα Ουρανού – Ερμή σε αντιστοιχία με αρνητική μορφή. Ο Ουρανός είναι σε τετράγωνο ακριβείας με τον Ερμή του Becket στην κορυφή παρορμητικού Ταυ-τετραγώνου με Ουρανό και Ποσειδώνα, σχηματισμός που δεν μπορεί παρά να πρόσφερε στον συγγραφέα την ώθηση για όλες τις παράτολμες τομές στην τέχνη του. Ο Ερμής στον Κριό (κοφτερή γλώσσα), ανάδρομος (δυσκολία στην έκφραση, πρωτοτυπία) στον οίκο της καλλιτεχνικής δημιουργίας (5ος) και σε όψη ασυνεννοησίας με τον Ωροσκόπο (150ο). Πράγματι, η συνολική αποτίμηση του έργου του μεγάλου ιρλανδού συγγραφέα θεωρείται ένας διαρκής πειραματισμός στη γλώσσα ως μέσο έκφρασης, ο οποίος τονίζει συγχρόνως την ανεπάρκειά της. Η πολυδιάσπαση που επίσης χαρακτηρίζει το παραπάνω σχήμα αντανακλάται από την ποικιλία των μέσων που μεταχειρίστηκε ο Becket. Μετά το δοκίμιο, την ποίηση, τις επιστολές, το μυθιστόρημα και το θέατρο δοκίμασε και τα μοντέρνα (ουράνια) μέσα της εποχής του: ραδιόφωνο, τηλεόραση, κινηματογράφο.

Για επιμέρους χαρακτηριστικά της τέχνης του Becket η εστίαση θα πρέπει να μετακινηθεί και σε άλλες όψεις του χάρτη. Για παράδειγμα, όσο περνούσαν τα χρόνια, έθετε όλο και πιο πολύ τους ήρωες του σε δυσκινησία, ακόμη και σε αυστηρό σωματικό περιορισμό (αριστερά, αφίσες από θεατρικές παραστάσεις έργων του) – με αποκορύφωμα το Not I (1972) όπου κινείται μόνο το στόμα του ηθοποιού. Ως προς αυτήν την τάση, το τρίγωνο Κρόνου από τον 4ο οίκο με τον Ωροσκόπο δεν μπορεί να θεωρηθεί αμέτοχο.


Πηγές βιογραφικών:


David Burke, Writers in Paris: Literary Lives in the City of Light, σ. 248,249
Martin Hilton, The night Samuel Beckett was nearly stabbed to death by a pimp, Intepedent.co.uk

Πηγές χάρτη: astroseek.com, astrotheme.com, astro.com.


Φωτογραφίες κεφαλίδας: Ο Buster Keaton σε περιπέτειες. Στα εβδομήντα του  πρωταγωνίστησε στην ταινία Film έπειτα από πρόταση του Becket, που είχε γράψει το σενάριο. Μια «ενδιαφέρουσα αποτυχία»,  θα χαρακτήριζε ο Becket την απόπειρά του στον κινηματογράφο. 

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

H BABY M ΚΑΙ Η ΠΑΡΕΝΘΕΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΤΗΣ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΣΥΝΟΔΟ ΔΙΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ - ΓΕΝΕΘΛΙΟI ΧΑΡΤΕΣ ΤΟΥ 1856 - ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ - Μέρος 1